Stads wonen in Helpman

Functie:

Wonen

Locatie:

GRONINGEN

Opdrachtgever:

Dura Vermeer Bouw Hengelo BV

Programma:

33 Grondgebonden woningen en 36 Appartementen

Oppervlakte:

12.400m²

Fase:

Stedenbouwkundig plan

Op het terrein aan de Helper Westsingel is sinds 1909 een Hoefijzerfabriek gevestigd. Dit gebouw is langzaam gegroeid vanuit een boerderij achtig volume tot de fabriek die er in de huidige situatie staat. Voor deze locatie heeft Mint Architecten samen met Dura Vermeer een stedenbouwkundig plan gemaakt voor deze binnenstedelijke herontwikkeling. 

De locatie

Het plan is ontwikkeld in samenwerking met Dura Vermeer Hengelo. Deze samenwerking is ontstaan door de gezamelijke ambitie om een bijdrage te leveren aan de woningbouwopgave in Groningen en de ambitie om de woon en leefkwaliteit van deze nieuwe ontwikkelingen te verbeteren!

Overzicht locatie

Het plan bestaat uit twee delen. Een Appartementenblok waarmee het bestaande bouwblok wordt afgemaakt en een invulling met rijwoningen en groen dat aansluit bij de groene en voetgangersvriendelijke structuur die zich in dit bouwblok bevind. Het geheel wordt met elkaar verbonden via onderdoorgangen in het appartementenblok waardoor een groen voetgangersvriendelijk en autoluw woongebied ontstaat. In dit gebied zijn verschillende kleinschalige woonerven te vinden. Dit zorgt voor een prettige woonomgeving en draagt bij aan de sociale cohesie van deze nieuwe wijk. 

Concept

Op het terrein aan de Helper Westsingel is sinds 1909 een Hoefijzerfabriek gevestigd. Dit gebouw is langzaam gegroeid vanuit een boerderij achtig volume tot de fabriek die er in de huidige situatie staat. De originele elementen van deze in Amsterdamse school en Art Deco stijl gebouwde Fabriek zijn in de loop der tijd verloren gegaan. In het nieuwe stedenbouwkundige plan worden deze kenmerkende elementen teruggebracht in de nieuw te bouwen woningen.

De historie van de plek bron: werkman horseshoes

De rijwoningen hebben voortuinen aan het gedeelde binnengebied met gemetselde erfafscheidingen en houten accenten en erkers in de gevels. De erfafscheidingen van het middelste bouwblok worden meeontworpen met de woningen, het metselwerk loopt rondom de tuin en de parkeerplaatsen zijn zo geïntegreerd in het bouwblok. Deze parkeerplaatsen kunnen worden uitgebreid tot garages met bijvoorbeeld een bovenliggend atelier in de achtertuin van de woning.

De Stadse Rijwoningen

Alle woningen in dit blok vallen in een stramienmaat van 4,5m. Binnen deze maat passen in de kelder 2 parkeerplaatsen terwijl hier op de verdiepingen verschillende types woningen in te passen zijn. De gekozen beukmaat laat een grote flexibiliteit aan woonprogramma toe.  Aan de zijde van de Helper Westsingel heeft het appartementencomplex grote gevelopeningen en onderdoorgangen met hoogte en een rijkheid aan details in de wanden.

Het Modulaire Appartementengebouw

Gerelateerde projecten

Stedenbouwkundig plan Jullensblok

Groningen

Multifunctionele Kazerne

Onderzoek

Transformatie OBA van der Pek

Amsterdam

Green officestrips

Onderzoek